måndag 10 oktober 2016

Lördag 19 november kl. 20.00-21.00 Psalm 60-62, 184-193

PSALM 60: En Fader oss förenar Dansk psalm av Bernhard Severin Ingemann 1843, översatt av Edvard Evers 1902. Ingemann skrev ju även "Härlig är jorden" och pilgrimstemat syns tydligt även i denna psalm, särskilt i andra versen.

PSALM 61: Lågorna är många En av Anders Frostensons internationellt mest kända psalmer, skriven 1972 och senare översatt till många språk. Nästan en bibelvisa, med nära anslutning till apostelns ord om att tjänsterna är många, men Herren en. Melodin av Olle Widestrand är två år yngre.

PSALM 62: Än finns det en värld Psalm av Olov Hartman från 1980, skriven till Gustaf Auléns kända melodi från 1930-talet. "I tjänargestalt / kom Ordet till oss och försonade allt."

Vi går nu över till aftonpsalmerna, eftersom de skulle kännas konstiga att sjunga på morgonen!

PSALM 184: Jesus kär Egentligen en psalm för både morgon och afton, står i psalmboken under rubriken Under dagen. "När dagen gryr, när natten skymmer, Jesus kär, var mig när." En av Lina Sandells kortaste men också mest omtyckta sånger.

PSALM 185: O Kriste, du som ljuset är En äkta gammal kvällspsalm från 500-talet, av okänd författare. Ska nog egentligen sjungas a capella, utan instrument, med bara röstens klang.

PSALM 186: Nu vilar folk och länder "Nu vilar hela jorden", lydde originalversionen. Fast det var ju inte riktigt sant, det borde redan Haqvin Spegel ha tänkt på, ett par sekler efter Kopernikus. Nåväl, Britt G Hallqvist har moderniserat psalmen utan att göra våld på den, men frågan är om den någonsin sjungs längre? Två melodiformer - vi provar båda.

PSALM 187: Nu är en dag framliden Kort, kärnfull kvällspsalm från den karolinska psalmboken av okänd författare. "Från oss är solen skriden / bliv när oss, Jesus Krist", ber han.

PSALM 188: Så går en dag än från vår tid En klassiker. Astrid Lindgren har vittnat om hur hennes föräldrar sjöng den tillsammans varje kväll under sitt långa äktenskap. Jonas Gardell alluderar på den i sin boktitel "Så går en dag än från vårt liv och kommer aldrig åter."

PSALM 189: Bliv kvar hos mig Skriven inför författarens förestående död, något som nog också syns när man läser den noga, men älskad och använd framför allt som kvällspsalm.

PSALM 190: Bred dina vida vingar "Hönsapsalmen" kallas den visst i Skåne, och nog är det ovanligt med ett så här djärvt bildspråk i våra psalmer. Men Jesus säger att han så gärna velat samla Jerusalems invånare som hönan samlar sina kycklingar, så nog är bilden av Jesus som fågelmamma biblisk alltid.

PSALM 191: Den dag du gav oss, Gud, är gången Här har författaren inte glömt bort att jorden är rund. "Den sol som oss till vila viger / för andra tänder arbetsdag." En kvällspsalm med globala perspektiv.

PSALM 192: Nu sjunker bullret En mycket modern text till en gammal mjuk folkmelodi. "Låt rätten blomma där orätt råder! / Gör fången fri och bryt våldet ned."

PSALM 193: Gud som haver barnen kär Känd barnabön på vers. Ivar Widéens melodi från 1912 är nog förhållandevis väl känd, även om bönen oftast läses.

Inga kommentarer: