måndag 10 oktober 2016

Lördag 19 november kl. 16.00-17.00 Psalm 1-17

PSALM 1: Gud, vår Gud, vi lovar dig

PSALM 2: Herren, vår Gud, är en Konung

PSALM 3: Helig, helig, helig

PSALM 4: Hela världen fröjdes Herran

PSALM 5: Nu tacka Gud, allt folk

PSALM 6: Lova Gud i himmelshöjd

PSALM 7: Lova Herren, sol och måne

PSALM 8: Lova vill jag Herran, Herran av kamrer Gustaf Ållon vid Stora sjötullen i Stockholm. En av de flitigaste ofrälse (alltså inte adliga eller prästerliga) bidragslämnarna till den karolinska psalmboken 1695. Psalmen är allt som återstår av en längre psalm, som började "När jag nu min bön utgjuter".

PSALM 9: Min själ skall lova Herran En omdiktning på vers av psaltarpsalmen 103 (Lova Herren, min själ), från början utförd av en tysk rektor (Leipzig) och sedan överförd till svenska i olika omgångar.

PSALM 10: Lov, ära och pris En lovsång från 1800-talet till den heliga Treenigheten. Författaren William Mackay var en skotsk läkare.

PSALM 11: O store Gud En svensk "världskändis", författad av en 26-årig Carl Boberg i Mönsterås. Skulle också kunna stå bland våra sommarpsalmer.

PSALM 12: Brist ut, min själ En glad inledningssång av den blinda, enormt produktiva författaren Fanny Crosby.

PSALM 13: Min Gud, när jag betänker Lovsång av värmlänningen Nils Frykman, som något år senare emigrerade till USA och blev pastor i Chicago.

PSALM 14: Högtlovat vare Jesu namn En uppmaning till änglar, martyrer, Herrens folk på jorden, ja, varje folk och släkt och stam att hylla Jesus.

PSALM 15: Halleluja! Sjung om Jesus "Efter W C Dix", står det - men sången är faktiskt en ganska trogen översättning av det engelska originalet, skickligt utförd av Anders Frostenson, den förste psalmdiktare jag vet som blev i stort sett 100 år.

PSALM 16: Kom, låt oss nu förenas här En 300 år gammal sång, skriven av Englands tillsammans med Charles Wesley produktivaste psalmdiktare, nämligen Isaac Watts.

PSALM 17: Ge Jesus äran, frälsta mänsklighet En modernare lovsång, skriven för mindre än 30 år sedan av Bo Setterlind. Men melodin är 1700-talsk, Händels "Dotter Sion".

Inga kommentarer: